حملات هوایی سنگین رژیم صهیونیستی به شرق لبنان + فیلم (۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) حمله پهپادی مقاومت عراق به جنوب فلسطین اشغالی (۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) تاکید مخبر بر بسیج همه‌جانبه امکانات برای کمک به سیل‌زدگان خراسان رضوی هنیه: نابودی رژیم اشغالگر حتمی است رسانه‌های رژیم صهیونیستی: ۱۵ نظامی در شمال غزه زخمی شدند (۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) مراسم بیست و نهمین سالگرد شهادت دکتر «سید محمدعلی نقوی» در مشهد برگزار شد بلینکن: آمریکا حملات اوکراین به خاک روسیه را تشویق نمی‌کند قسام از لبنان پادگان «لیمان» را موشک‌باران کرد گفت‌وگوی تلفنی وزیر خارجه ترکیه با هنیه درباره تحولات غزه سردار قاآنی: غزه، اسرائیل و آمریکا را به ذلت کشانده است موضع چین در خصوص سالگرد «روز نکبت» عملیات هماهنگ گروه‌های مقاومت علیه صهیونیست‌ها در نوار غزه سوءقصد به جان نخست‌وزیر اسلواکی+ فیلم جزئیات عملیات نیرو‌های مسلح یمن در دریای سرخ وزیر خارجه هند به تهدید‌های آمریکا در مورد توافق چابهار پاسخ داد کدام ادارات و سازمان‌ها شنبه‌ها تعطیل نیستند؟ وزیر راه از افتتاح راه‌آهن رشت- کاسپین با حضور رئیس‌جمهور خبر داد سه مصوبه مهم امروز (۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) هیئت وزیران از زبان سخنگوی دولت تأکید رئیسی بر رفع دغدغه‌های مردم به‌عنوان سرمایه‌گذار و رکن اصلی بورس جداول بودجه سال ۱۴۰۳ اصلاح شد (۲۶ اردیبهشت)
سرخط خبرها

تعیین تکلیف قلعه «وکیل‌آباد» پس از ۵۰ سال | تشکیل کمیته حقیقت‌یاب برای تعیین تکلیف اراضی

  • کد خبر: ۱۷۷۵۱۰
  • ۱۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۱:۵۰
تعیین تکلیف قلعه «وکیل‌آباد» پس از ۵۰ سال | تشکیل کمیته حقیقت‌یاب برای تعیین تکلیف اراضی
حجت‌الاسلام پژمان‌فر در شصتمین جلسه دیدار مردمی خود در جمع اهالی قلعه وکیل‌آباد گفت: به‌موازات رسیدگی به وضعیت اراضی دارای معارض توسط کمیته حقیقت‎یاب، تا پایان سال برای آن دسته از زمین‌هایی که گواهی واگذاری آن‌ها وجود دارد، سند رسمی و تک‌برگ صادر خواهد شد.

به گزارش شهرآرانیوز، شصتمین هفته ملاقات مردمی حجت‌الاسلام نصرالله پژمان‌فر نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی، پنجشنبه‌شب با حضور جواد خدایی معاون عمرانی استانداری خراسان رضوی، موسی‌الرضا حاجی‌بگلو نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر، مهدی خداشناس شهردار منطقه ۱۲ و جمعی از مدیران شهری در محله وکیل‌آباد مشهد برگزار شد. این سومین حضور وی در جمع اهالی قلعه وکیل‌آباد بود که با استقبال پرشور مردم در مسجد صاحب‌الزمان (ع) وکیل‌آباد ۹۳ برگزار شد.

از چالش در مالکیت تا کمبود بوستان و فرهنگسرا

علی عباس‎پور یکی از معتمدان محله در ابتدای این مراسم با اشاره به مشکلات اهالی این منطقه اظهار کرد: یکی از مسائل محوری اهالی محله وکیل‌آباد در موضوع مالکیت زمین‌هایشان است. این مردم اگرچه از ده‌ها سال قبل و حتی پیش از پیروزی انقلاب، در همین زمین‌ها ساکن بوده‌اند و کشت و کارشان در این منطقه صورت گرفته، اما هم‌اکنون سند قانونی و قابل قبولی که ثابت کند این افراد مالکان اصلی این اراضی هستند، وجود ندارد.

وی افزود: اهالی منطقه همچنین در حوزه شهرسازی و خدمات شهری هم گلایه‌هایی دارند. اینکه طبق طرح تفصیلی منطقه، کاربری روستایی و بومگردی برای زمین‌های انتهای بلوار وکیل‌آباد لحاظ شده و بر همین اساس، مجوز تراکم ساختمان‌ها از دوطبقه فراتر نمی‌رود که همین امر، باعث شده تا ساکنان در جذب سرمایه‌گذار و تشکیل بافت متراکم شهری با مشکلاتی مواجه باشند.

این معتمد محله با اشاره به موضوع اگو و مدیریت رواناب‌های سطحی، بهسازی پیاده‌رو حاشیه بلوار وکیل‌آباد و مدیریت املاک شهرداری در این محله را خواستار شد و تأکید کرد: یکی دیگر از مشکلات اهالی محله در موضوع بهداشت و درمان است، زیرا با وجود املاک بلااستفاده شهرداری و دسترسی مردم به درمانگاه ولیعصر و بیمارستان شریعتی، حتی یک داروخانه در محله وجود ندارد.

وی ادامه داد: موضوع فضای فرهنگی و افزایش سرانه فضای سبز هم دو مطالبه مهم اهالی منطقه است، زیرا خصوصاً در زمان اوقات فراغت و ماه‌های تعطیل سال، این نیاز برای کودکان و نوجوانان بیش‌ازپیش احساس می‌شود.

تعیین‌تکلیف نهایی، مسئولیت کمیته حقیقت‎ یاب

رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس در این دیدار خاطرنشان کرد: این منطقه از گذشته‌های دور متعلق به رعیت حاج حسین ملک بوده که در آن زندگی می‌کردند تا هرروز صبح بتوانند به امور مربوط به زمین‌های کشاورزی و دامداری این واقف بزرگ رسیدگی کنند. بااین‌حال، چالش اصلی آن است که حد و مرز دقیق زمین‌ها در این قسمت مشخص نبوده و اگرچه بنا به نص صریح حاج حسین ملک، کسی حق ندارد متعرض این محله به معنای عام و کامل آن باشد، اما به‌صورت جزئی، اختلاف‌نظر‌ها و معارضت‌هایی که میان اهالی پیش می‌آید، همچنان غیرقابل‌رسیدگی است.

وی گفت: اگر کسی بتواند سند معتبر و محکمه‎پسندی ارائه کند که حاج حسین ملک زمینی را به فردی واگذار کرده و اکنون پس از چند نسل، مدعی به‌عنوان فرزند قانونی آن فرد مراجعه کرده است، دستگاه قضا به مطالبه فرد طبق روال معمول قانونی رسیدگی خواهد کرد. علاوه بر این، اگر سازمانی هم پیدا شود که برای زمینی در این محله ادعایی داشته باشد، باید همچون سایر مردم، مطالبه خود را از دستگاه قضا مطالبه کند و دراین‌باره، تکلیفی متوجه شورای اجتماعی محله یا شهرداری منطقه نیست.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی در انتها دستور به تشکیل یک کمیته حقیقت‌یاب داد تا جزئیات روال قانونی زمین‌های محله وکیل‌آباد از زمان حیات حاج حسین ملک تا به امروز را موردبررسی دقیق قرار دهند. وی افزود: بر همین اساس، به‌موازات فعالیت کمیته حقیقت ‎یاب، برای زمین‌هایی هم که معارض نداشته و سند واگذاری آن‌ها از مالکیت حاج حسین ملک وجود داشته باشد، تا پایان سال سند رسمی و تک‎برگ صادر خواهد شد. شورای اسلامی شهر نیز مکلف است تا مصوبه قبلی خود را در خصوص ضرورت خرید املاک شرکت سپهر هشتم توسط شهرداری و تعیین‌تکلیف اراضی را تا مرحله اجرا مورد رسیدگی قرار دهد.

محله تا یک ماه آینده روشن می‌شود

حجت‌الاسلام پژمان‌فر علاوه بر رسیدگی به موضوع مالکیت اراضی، به شرکت برق نیز تکلیف کرد تا در مدت یک ماه آینده به معابر و خیابان‌هایی که مشکل روشنایی دارند، به‌خوبی رسیدگی کند. وی ادامه داد: با توسعه بوستان چهل بازه در امتداد ضلع جنوبی نمایشگاه بین‌المللی، مقرر شده تا یک معبر ۲۰ متری در حاشیه آن ایجاد شود که کمک بزرگی به خروج محله از حالت بن‌بست خواهد کرد، اما به هر ترتیب، همه‌چیز منوط به عمل شهرداری منطقه است تا هرچه زودتر، طرح تفصیلی را تعیین‌تکلیف نماید.

وی در واکنش به اعلام دغدغه مردم در خصوص مسئله رواناب‌های سطحی و پساب شهری هم گفت: شرکت آب و فاضلاب باید متعهد باشد که به موضوع رسیدگی کند. اینکه هنوز معابر شهری تکمیل‌نشده، دلیل موجهی نیست که شبکه آب و فاضلاب هم ایجاد نشود و به همین دلیل، آبفا مأموریت دارد تا در یک ماه آینده، گزارش کاملی از وضعیت شبکه آب و فاضلاب منطقه را به دفتر اعلام کند تا پس از این، در سایه تعامل با شهرداری منطقه به نیاز مردم در بخش‌هایی که معابر آن وجود دارد، پاسخ داده شود.

تعیین‌تکلیف تراکم شهرسازی تا مهرماه

شهردار منطقه ۱۲ هم در این مراسم بیان کرد: در طرح تفصیلی جنوب غرب، ضابطه تراکم بسیار محدودی تعیین شده و به همین دلیل، این طرح در مسیر بازبینی قرار دارد تا به‌صورت پلکانی، برای هر زمین به‌صورت جداگانه تصمیم‌گیری شود. بر همین اساس، به مردم این مژده را می‌دهیم که تا یک ماه آینده، این طرح تعیین‌تکلیف شود و پس از این، به دفتر حجت‌الاسلام پژمان‌فر در مجلس شورای اسلامی ارسال خواهد شد تا در مدت یک ماه و نیم آینده به‌صورت یک طرح قابل‌اجرا دربیاید.

وی ادامه داد: همه‌چیز بستگی به زمان تعیین‌تکلیف طرح تفصیلی دارد تا پس از آن مشخص شود که چه تعداد مدرسه، بوستان و فرهنگسرا در این منطقه لحاظ خواهد شد. ساختمان‌هایی که شهرداری در این منطقه در اختیار دارد، اما هنوز به بهره‌برداری نرسیده است، همگی این ظرفیت را دارد که یا در قالب مرکز پویش و مرکز بهداشت و یا به‌صورت کاربری آموزشی در اختیار مردم قرار بگیرد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->